april 24, 2012

Hemmet i närbilder

Jag skulle kalla mitt hem fulsnyggt. Det menar jag på ett positivt sätt. Varken jag eller sambon har någon önskan att följa en särskild stil så det blir lite olika, man man säga. Vi hyr huset och kan inte tapetsera eller måla om vårt slitna hus, så för att kompensera fyller vi huset med detaljer som gör oss glada. Projektmänniskor som vi är så tar vi en sak i taget, ett rum i taget och en stil i taget. Mycket av det som finns är en lösning av något slag.

 Fotoväggen med en blandning av kändisar, vänner och okändisar. Den är från början en lösning på skitstor-reva-i-tapeten-men-inte-råd-att-fixa-dilemmat. Jag älskar porträtt och tapetserar gärna med ansikten av alla slag. Väggen fungerar även som lördagsnöje. Flera lekar som "gissa vilken person jag tänker på" sysselsätter familjen här.


 En liten namnlös gubbe tittar ut från sin ram.


 Fläkten jag hatat så länge(men tacksamt satt igång heta sommardagar) har jag nu börjat gilla. Jag känner mig lite som någon i Dallas under den.


 Uppstoppade fjärilar. Makabert och vackert. Mest makabert och spännande kanske.


Familjeporträtt nr 1. Denna ramades in efter att Arvid helt på eget bevåg ritat av familjen, med mig i den. Bakgrunden till min lycka hittar du HÄR.


Spegeln som alltid talar sanning.


 Om vi har ett tema hemma är det mustascher. Det är lite av ett familjetema och dyker upp här och var.


 Denna söta löpare med dansande finfolk hittade jag på Röda Korsets secondhand. Nu hänger den som en glad köksgardin.


 Gasmask som hänger på väggen i köket. Ingen aning varför.


 Orvar välkomnar gästerna upp för trappen. Vi är lite osäkra på vad för sort han är. Men han är älskad för sin personlighet och inte för sin ras. Jag fick han när jag jobbade i secondhandbutik. Där låg han länge ute på lagret och var olycklig. Eftersom man inte får sälja uppstoppade djur tog jag till slut med honom hem. Han är lycklig nu.


 En älgskalle ligger lite här o var, den flyttas ofta,. Tror den hittade i skogen. Vi vet inte riktigt vad vi ska göra av den här än så den får ligga på ett bord till nåt bättre dyker upp.


 Ja, det är lite djurdelar i vårt hem. Man kan säga att min kära man samlar på sig det mesta och gör nytt. Greger trivs bäst på väggen, men kan ha svårt att inte gräva hål när han blir stressad. Det är lite jobbigt men oftast är han lugn.


 I sovrummet finns Elvis, smyckesdjuret och långnäsan på sin tron av Tusen och en natt. Det händer att jag läser ur dessa för Elvis, men han blir generad och tyst när det blir för "amoröst" så det händer inte så ofta. Man vill ju att han ska trivas!


 Den blyga dromedaren är ny(därav blygheten). Henne fick jag bara för ett par veckor sen av en Emilia som varit ute och rest. Hon(dromedaren) är trots sin blyghet bra på att hålla hemligheter. Vad för hemlighet som får plats vet jag inte än. Förslag?



 Prickigt hittar man här och var. Prickigt funkar alltid, så är det bara!


 En ritvägg att gå loss på. Sjukt bra idé, om jag får säga det själv! Ritpapper på rulle, när man tröttnar och vill skapa nytt är det bara att riva ner och sätta upp nytt. Hur bra som helst när man har dåliga tapeter som ändå ska bort sen.


 
Sist men inte minst ska man veta att det dräller hundar hos oss. Man riskerar att snubbla på en eller somna under en när man minst anar det. Om man inte skulle göra något av detta kommer det säkerligen en hund och undrar varför du slösar tid med kameran istället för att göra något vettigt som att klappa en hund på magen?
Då lägger man ner sin kamera och gör som hunden säger.
God natt!