mars 25, 2012

När den är som finast


I somras, på midsommarafton, förlovade vi oss. Vi gick iväg till vår utkiksplats i skogen, och där, på en filt, skålade vi med skumpa och åt något som skulle föreställa jordgubbar doppade i choklad(då jag tagit fel choklad, och köpt en med nötter i  såg det mest ut som bajsklumpar). Vi läste var sitt kärleksbrev för varann, och bestämde oss att nu var det vi för alltid. Sen kom myrorna, som hört att det var fest, och det missunsamma regnet, så vi gick hem, kära och nöjda.

Våren är kärlekens tid, säger dom. Jag tror mer att sommaren är det. Våren handlar om hets att hitta rätt partner och bygga bo bland djuren, sorg över att vara singel när "alla andra" har nån bland människor,  och vårtrötthet hos barnfamiljerna. Inte mycket romantik där. Sommaren däremot handlar om kärlek. Då syns gulliga djurungar överallt, blommorna blommar för fullt och lugnet infinner sig.

Hos oss är det vår. Vi planerar bröllop, och det är inte mycket fint i planerandet, ingen romantik i checklistor som checkas av, och undran om allt hinner fixas i tid. Mest längtar jag till själva dagen, och kanske ännu mer till dagen efter, då vi är hur gifta som helst, lyckliga, trötta, och lediga. Då är alla måsten över, och sommaren kan börja! För det är ju äktenskapet, och inte bröllopet som är grejen. Den där vardagen med spontana brottningsmatcher i vardagsrummet(jag börjar bli riktigt bra nu), skogspromenader, storstädning tillsammans och sagoläsning i soffan, som är grejen. Den trista vardagen som är full av guldkorn är mitt bästa! 
Varför bröllop då? Jo, för då får jag samla mina närmaste och framför dem lova den bästa mannen att vara hans, även när stormen går, och höra han säga samma sak. Detta med deras stöd, för utan sina närmaste klarar man inget. Sen äter vi sjuka mängder fantastisk mat och dansar tills vi stupar! Åh, vad jag längtar!

Så, för att peppa oss som planerar, djuren som bygger bo, och dig som behöver lite vårpepp, har jag i sann bröllopsanda satt ihop en kärlekslista, med mina bästa sånger om kärlek när den är som finast (klicka på den röda texten). Alla dessa vill jag höra, och sjunga på mitt bröllop!

Har du någon favoritlåt om kärlek?