mars 08, 2012

Brandtalet

En sån här dag kräver sitt brandtal. Så, här, direkt ur hjärtat, utan finslipning, kommer det. Pass på!
Idag är internationella kvinnodagen. Dagen då det suckas och stönas extra högt, från de som inte orkar med gnälliga feminister. Intressant är att de som klagar på kampen för rättigheter är just de som själva har det bra. Att kämpa för andras rättigheter och ändra synsätt är obekvämt, för att inte säga ointressant för den som är nöjd med läget.

Idag, 8 mars är inte kvinnans dag. Kvinnor finns, och kämpar varje dag. Den här dagen handlar om att peta orättvisan i sitt fula öga! Att belysa, stanna upp lite och tänka till över det som inte stämmer. Idag, i vårt fantastiska, moderna samhälle finns det fortfarande så mycket orättvisa. Den ser vi om vi tittar upp lite bara. Vänder blicken mot annat än vårt eget. Att det finns värre saker att fokusera på än svenska kvinnors(som har det så himla bra i Sverige, och ska vara tacksamma) eviga gnäll har man hört till leda. Det kanske det finns. Men för att vi kvinnor i Sverige tycker att det banne mig är på tiden att lönerna jämnas ut gör inte oss till kalla inför andra orättvisor. Att bry sig är precis som att älska, ju mer hjärtat älskar, desto mer växer det. Bry dig om en sak, och du ska se att det underlättar att bry sig om annat. Omtanke växer. 
Den här dagen handlar inte om att trycka ner män, utan att lyfta upp kvinnor. Så ni män som känner er hotade och känner behovet att skämta bort och förlöjliga den här dagen och rättvisekampen, väx upp lite vettja!

Jämställdhet handlar om att kämpa där vi står nu, men även att uppfostra nästa generation att respektera varann. Tänka långsiktigt och inte ge upp.
Så, idag tänker jag extra mycket på de kvinnor som tystas, förtrycks och förlöjligas pga sitt kön.
Idag är ännu en vanlig dag, men en dag då jag känner lite extra kraft och pepp att stå upp för jämställdheten. Jag skryter extra mycket om de fantastiska kvinnor i min omgivning, och känner tacksamhet och ödmjukhet över alla de kvinnor som gett sina liv för att krossa orättvisor, och banat väg för mig, gjort det möjligt för mig att ta mina rättigheter för givet.
Till dessa kvinnor, historiska och nu levande säger jag: TACK!

Till mina föräldrar, som jag antar inte ens vet var genusmedvetenhet är, vill jag säga: Älskade pappa o mamma. Ni som är sådana typiska latinoföräldrar, en supermacho pappa och en superfeminin mamma. Ni gick emot allt och lärde mig och min storasyster att vi kunde göra och bli precis vad vi ville! Vi fick ert stöd vilket påhitt vi än kom med. Ni är bäst, och jag ska göra mitt bästa för att skicka det vidare. Tack!


Jag fick ett mail från Amnesty som jag delar med mig här(bild och text tillhör Amnesty International). Ta dig en minut och stöd kvinnor i Jemen.

Ha en fin Rättvisedag!


Dags att kvinnors kamp för rättigheter ger resultat
Kvinnor hade en central roll i protesterna i Jemen under förra året och kvinnorättsorganisationer har under många år bidragit till att skapa ett livfullt civilsamhälle. Den 7 oktober blev en ledande reformaktivist, Tawakkol Karman, en av tre kvinnor som fick Nobels fredspris.

Men behovet av reformer är fortfarande mycket stort. Diskrimineringen av kvinnor återspeglas i familjelagstiftningen, männens bestämmanderätt och avsaknaden av respekt för kvinnors integritet. Det möjliggör våld mot kvinnor, vilket är mycket vanligt i hemmen och hela samhället. Det finns inga särskilda lagar som skyddar kvinnor mot våld.

Kvinnor får inte gifta sig med den de vill och en del tvingas gifta sig redan som barn. När en kvinna har gift sig måste hon lyda sin man och får inte lämna hemmet utan hans tillstånd. Kvinnors vittnesmål i domstol är hälften så mycket värda som mäns.

Var med och agera och skriv under vår aktion som kräver rättigheter för kvinnorna i Jemen. 
 

1 kommentar:

Viola sa...

Jag bara älskar ditt brandtal. Så det så.