mars 01, 2012

Att lyssna med snippan

En sak som provocerar mig är när någon begränsar barn, särskilt mitt. Vi vill inte begränsa honom att göra det han vill eller känner för, pga av han råkar ha en snopp. Arvid är snart sex år, och han vet att skillnaden på killar och tjejer är enkel: killar har snopp och tjej har snippa. Men då och då kommer han med uttalande, upprepningar av saker han hört. Saker som får honom att ifrågasätta vad han kan och inte kan.

Jag och Arvid brukar lyssna på musik ihop. Idag berättade jag att jag hade en ny danslåt han ska få höra, som han kanske skulle gilla också. Då frågar han mig om det är tjejmusik? Lite paff frågar jag honom vad han menar? "Ja, är det sån musik som bara tjejer lyssnar på?"
Det är inte första gången han upprepar sånt han hört från andra. Andra saker har varit att att han måste vara stark för att han är kille, att han ska beskydda tjejer, att killar ska leka våldsamt och panga mycket, och tjejer ska leka snällt.

Så, vad svarar jag på ett sånt uttalande? Ja, jag frågade vad det är för skillnad på killar och tjejer? Han svarar att det är att tjejer har snippa och han har en snopp.
"Ja, så om det finns musik som man bara kan lyssna på med snippan, då är det ju bara tjejer som kan lyssna på den. Då kan vi kalla det för tjejmusik." Det skulle se konstigt och roligt ut, konstaterade Arvid.
Så satte vi igång låten och dansade en stund.
Båda lyssnade på musiken med öronen.

Inga kommentarer: