februari 18, 2012

Håll käften och säg TACK!


Alla ser vi oss själva på olika sätt vid olika tillfällen, självbilden kan skifta från dag till dag. Dålig dag, känner mig flottig, ful, korkad och tjock. Bra dag, känner mig vacker, rolig, smart. Bästa dagen reflekterar jag inte över det alls.
Men en sak har jag förstått. Hur jag känner mig kan inte spegla hur jag är. Varken till utseendet eller inomseendet(ett nytt, bra ord, vassego!). Jag ändrar ju inte utseende så ofta som humör, och jag ser varken bättre eller sämre ut efter att jag tittat mig i spegeln, det är ju samma jag där. 
Min intelligens sjunker inte för att jag säger något som kändes pinsamt. Det är känslan av att känna mig dum som dyker upp, inte själva dumheten. 
Lika dumt som att tro att jag ÄR det jag känner, lika dumt är det att inte tro på den jag är. Vem jag är förändras inte på en sekund. 
Förhoppningsvis ändras min bild av mig själv till att matcha verkligheten mer för var dag som går. Det ser jag på äldre människor jag umgås med. De är sällan osäkra på sig själva. Jag märker även hur jag blir tryggare med mig själv för varje år som går. Det är skönt. 
Så, när någon annan säger något bra du inte känner igen om dig själv, tänk på att det kanske inte är så att den personen missuppfattat dig, det kanske är du som inte fattat bara. Någon annans goda bild av dig kan vara mer rätt än din. Så, försök inte rätta den bilden. Ta bara emot. Tacka inte för att personen säger något gulligt. Räkna med att det är en ärlig kommentar, den personens syn på dig. Det bästa är att bara säga tack, inget mer, inga ursäkter eller ifrågasättande. Så onödigt det är att tjata sönder, eller slå bort en komplimang! Bit dig i tungan, människa!
Med andra ord: Håll käften och säg "Tack".






Inga kommentarer: