februari 21, 2012

Äntligen!

Det kändes där ett tag innan idag, som att jag aldrig skulle få uppleva fettisdagens höjdpunkt. Att vänta är inte riktigt något jag gärna gör. Men idag hade jag inget val, för bullarna i affären var slut, så mannen tog sig an bakandet och när han bakar gör han det ordentligt, surdegar, fördegar, bortgöring och allt vad det heter.
I väntan på att semmelbullarna skulle bli färdiga, somnade jag på soffan. Jag vaknade efter en stund till den ljuvliga doften av nybakta bullar. Åh, det finns väl inget som luktar så gott som nybakt!
Och fina var dom med, han är en brödkonstnär, min man!



Med färdiga bullar var det inte svårt för mig att ta över projektet. Alla verkar ha olika favoritsätt att göra sina semlor på. Jag gröpte ur och blandade en del av smulorna med grädde och mandelmassa. Den goda geggan stoppade jag tillbaka och sen klickade jag på grädde. Spritsa är inget jag kan eller har tålamod med. Dessutom tycker jag det är snyggare med klickad grädde på.

Titta så fina dom blev! Ser dom goda ut? Det var dom!


Mina två män med mindre bra smak åt en halv, respektive en semla var.
Arvid: Kan jag få keso istället?
Micke: Ja, den var ok, nu har jag ätit min semla för det här året.
Hmmm.
Själv smällde jag i mig två. Resten hamnade i kylen. Kanske blir jag lite semlehungrig senare ikväll. Eller fortsätter jag på svullandet imon. Härliga tider!

Fin och flottig Fettisdag på dig!

2 kommentarer:

Ellinor sa...

Ååh vad gott det ser ut! Blir nog inga semlor för mig i år :( *tycksyndommig*

Marcela sa...

Jag tycker faktiskt synd om dig, för semlor är en mänsklig rättighet! Du borde ta o baka, du får väl göra allt från scratch, helt "enkelt"! :P