januari 08, 2012

Det gåtfulla folket

Idag blev jag en av dom. Jag anslöt mig till den mystiska gruppen. I tystnad går vi alla mot målet. Ingen annan ser undrande ut. Här vet man vad man gör. Vi är en enhet.
Som en lugn och målmedveten orm ringlar vår kö fram, förbi ägg, tomatskivor och müsli. Som ett fascinerat barn tittar jag på allt. Girigt och nyfiket plockar jag på mig allt. Svarta baconskivor och torr gurka, jag måste ha allt!
Jag känner mig trygg där jag förs fram till huvudmålet.
Jag litar på resten, de kan det här. När vi närmar oss ser jag hur deras spända ansikten börjar mjukas upp av ett förnöjsamt leende. Dom vet varför. Vi är vid målet, det är nu alla mödor får sin lön. Nu kommer orden vi alla kommit hit för. Jag tittar förväntansfull upp och möter en trött blick.
"29 kronor, tack".
Där var det. Jag är i hamn.

Det är söndag och jag äter frukost på IKEA.


Inga kommentarer: