december 12, 2011

Vägen till en lyckad jul - Steg 8-10


Så kommer vi till de slutliga stegen. Vi tar alla på en gång, så kan vi gå vidare med julfirandet sen!




Var inte julen personifierad!  
För mig har julen ofta förknippats med prestationsångest. Är det inte märkligt att vi som genom tiotals år så hårt jobbat bort hemmafrun genom tiden, just tar tillbaka henne vid jul? Där är jämställdhetstankarna som bortblåsta och vi tillbaka i tiden till husmorstid! Vi ska pynta, baka, piffa o puffa, samtidigt som vi har det perfekta hemmet och de gladaste barnen. För barnen ska få uppleva Astrid-Lindgren- julen vi själva drömmer om. Allt detta samtidigt som vi är som mest vintertrötta och familjen drabbas av ännu en förkylning. Orken ligger redan på minus.
Nej. Bjud hem folk till dit stök. Var lite mänsklig själv, så kommer andra våga vara det med.
Dela på det som ska göras. Barn, speciellt vuxna barn utsätter ofta sina föräldrar för "så har vi alltid gjort" -stressen, inte medvetet kanske, och föräldrar vågar inte förstöra julen för sina barn genom att inte ha med allt. Men även föräldrar blir trötta och livssituationer förändras. Vi måste våga förändra våra jular med! Är du en mamma eller pappa som förväntas göra sådär som du alltid gjort, ifrågasätt det.
Dela på det som ska göras! Våga låta någon annan göra det du förväntas göra, och låt dem göra det på sitt eget sätt. Ta lite ensamtid, gör det du vill göra. Spendera inte tiden med att köpa och planera julklappar till folk som har för mycket redan. Spendera tid med barnen, istället för att ta ännu en shoppingrunda där du letar julklappar till dem.
 

Tempot!  
Dra ner tempot innan jul! Du kan inte julrusa dig genom december och sen vakna på julafton och förvänta dig att du ska vara avslappnad och njuta av julen!


Dra ner på förväntningarna! 
Julafton ska inte vara perfekt! Ingen dag är perfekt! Kärlek och mys är ingen prestation.
Dra ner på förväntningarna på dig själv såväl som på julen.
Årets julklapp är: Din tid och frid i hjärtat!


..... ......... ....... ............. ..............


Ok. Det, mina vänner, är mina tio steg till att börja gilla julen. 
Som sagt så har jag inte skrivit detta för att visa er hur ni ska göra, eller berätta hur jag gör. Det är mer som en dialog jag för med mig själv. Har du nytta av något, så varsågod!
Nu återstår det bara att önska er en





4 kommentarer:

Lotfi sa...

Jag hör dig Marcela!

Marcela sa...

Tack Lotfi, jag hör dig med!

Patricia sa...

Det förändringarnas År kompis! Jag förhindrar mig själv att inte tycka om Julen. Jag letar alla positiva saker som Julen ger! Till ex. man är ledig och jag träffar mina barn och även min mamma. Bra va!

Marcela sa...

Riktigt bra! :) Förändringarnas år, kompis!