december 10, 2011

Vägen till en lyckad jul - Steg 5-7

Härliga julefrid




Tålmodig som jag inte är, kör vi tre nya steg på en gång! Håll i hatten!


Julmaten

Vi har funderat på vad vi verkligen gillar, är billigt, redan finns i frysen och sjukt gott. Vårt julbord i år blir ung: Älgstek, "persiskt ris med skorpa", humus, chilensk potatissallad, turkisk herdesallad, hemmagjord aoli. Potatissalladen har jag ätit varje jul sen liten. Den släpper jag inte! Dricka: hemmagjord enbärsdricka och julmust kanske? Efterrätt kanske blir en låda choklad? O lussebullar, en massa såna!

Det är vad vi känner för, vad vi tycker känns speciellt och festligt.

Vad gillar du mest att äta? Vad känns speciellt för dig? Har du ätit köttbullar en gång i veckan kanske just det känns lite onödigt på julbordet? Du måste inte stoppa i dig fem storters kött och en rosa sallad för att du gjort det som liten hemma. Slappna av, laga något enkelt och njut!

Hur ser ditt julbord ut?



Julklappar

Jag jobbar väldigt lite nu, så vi har väldigt ont om pengar. Det frustrerar, men väcker även kreativiteten. Jag älskar att ge bort saker, men vill det ska kännas personligt, det är viktigare än priset på prylarna. Så jag pysslar ihop lite saker. Men roligast är att slå in saker. Att hitta nya sätt att slå in paket på, med det jag har. Göra lådor av gammalt papper osv. Eftersom jag älskar att ge bort saker så gör jag det gärna hela året. Därför är det ok att bara ge en "liten" julklapp, det behövs inte mer. Något enkelt som visar omtanke på något sätt. Vill jag ge mer så ger jag det en annan dag. Då känns det speciellt på ett annat sätt med.

Så...mina tips är: Tänk efter varför du ger julklappar först. Sen, är det du eller affärer som tycker du ska handla något dyrt? Är det vänner du bryr dig om så gör något själv, sy, rita, skriv ett brev, berätta på något sätt hur viktig den personen är för dig. Ge en summa till något bra ändamål och sätt dig och skriv kärleksbrev till personerna omkring dig. Det värmer hjärtat lika bra, om inte mer, än en inslagen present.
Fast... Är det tanken som räknas? Är det kanske bara jag som är för tacksam? Jag blir ju glad över en dagistillverkad toarulletomte utan ögon! Såna som jag ska man kanske inte ta på allvar. Tänk på det när du fortsätter läsa!



Vem ska vi fira med?

Vi vill ofta att alla ska vara nöjda, och vi tänker att tanken med jul är att alla ska vara samlade och ha mysigt ihop. Sanningen är att detta ofta blir ett problem. Vi stressar runt för att träffa alla, och julafton spenderas i bilen. Tänk på att julen är flera dagar.

Jag har varit den som alltid åker till min familj och far runt landet, för jag har varit singeln i familjen. Men nu har jag en egen familj att ta hänsyn till, och det känns skönt också. Även om jag har dåligt samvete över att inte prioritera "barndomsfamiljen", speciellt mamma som är ensam. Dom blir nog ledsna och besvikna om jag inte kan komma. Det är vad jag tror i alla fall. Sen pratar jag med syrran, som säger att hon förstår att det är krångligt för oss att ta oss dit med barn och hundar, för det är lika krångligt för dem att ta sig till oss. Mamma säger att hon har för mycket att göra med klädinsamlingar och kyrkans jobb runt jul, sen får hon besök med. Vi förstår varann. Jag är stolt över mamma som prioriterar andra, och glad över min syster som förstår. Mindre dramatiskt kunde det inte vara. Älskade familj!

Så, våga säga nej. Ge dig/er en lugn jul i julklapp. Föreslå att ni kommer till brorsans familj i mellandagarna istället, och bjud in bara farmor som är ensam, till julafton. Håll det litet och enkelt, och ska ni slå ihop er med någon annan familj så se till att inte ha för mycket planer, det blir sällan som man tänkt sig.

Inga kommentarer: