december 09, 2011

Vägen till en lyckad Jul - Steg 3

Julpynt



Jag har länge tyckt julpynt är...slemmigt. Det blir för mycket liksom, och gillar man inte julen varför pynta?
För ett par år sen köpte jag nog för första gången som vuxen julpynt. Det var en liten liten julgranskula, i form av en discokula, med ett rött band på. Jag hittade den på Erikshjälpen och gillade den genast. Det var det enda som hängde i mitt rum ett tag. Sen delade jag lägenhet med en julälskande skånetös, och där exploderade julen hos oss. Jag blev påverkad, lite i taget kom det.
Häromdagen gick jag och handlade julgardin, en virkad, röd kappa, 15kr på Röda Korset. Helt ok! Min första julgardin. Känns sjukt vuxet! Det jag gillar mest med adventspyntet är att det blir ljusare. Alla ljusslingor, stjärnor, adventsljus osv. Ljus är skönt i vintermörkret.

Så mitt tips om pynt skulle nog vara: hitta ditt sätt att förbereda ditt hem för julen. Helt efter eget hjärta. Alla tycker kanske inte att det jag kallar pynt är pynt, men vems hem är det jag pyntar? Pyntar jag för att jag ska trivas eller för att imponera på de som kommer hem till mig? Zombiepynt, apelsiner i fönstret eller tomtetoa, kör hårt!

Men! Jag höjer ett litet varningens finger här. Det finns en pyntregel. Man måste dela med sig av utrymmet! Julen är hela familjens! Har ditt barn gjort en skitful tomte på dagis och tar hem den till dig glatt så får du INTE tvinga barnet att lägga undan den. Vill ditt kött och blod hänga upp den i hallen så säger du inte nej. Ditt barn får stå ut med din tråkiga och stilrena pynt utan gnäll, så se till att samsas!


Inga kommentarer: