december 09, 2011

Vägen till en lyckad jul - Steg 2

    Traditioner



Skaffa egna traditioner! Behåll det du bryr dig om och släng resten!
Själv har jag en ny familj sen två år tillbaka, därför känner jag att nu kommer chansen att skapa nya traditioner, vi utformar dessa just nu. Ingen av oss är speciellt traditionsbunden av sig, vi jobbar ju på att vilja fira julen. Det kanske är en bra tradition, att behålla julen?
En sak under utveckling, är tanken på att göra julklapparna till varann, så långt det går. Av ekonomiska och kreativa skäl gör vi julklappar. Det gör att vi sitter tillsammans och knåpar, ritar, skriver, syr mycket nu. Något jag inte gjort mycket av innan. Skapande övar man upp, det har jag förstått! En sak inspirerar till nästa. Det gillar jag! Sen är det ett skönt sätt att umgås på, att vara i samma rum men göra var sin grej. Det kommer jag minnas med den här vintern, all kreativitet som flödade i huset.
Ja just! Sen har jag en ny tradition, att försöka mig på saffransförgiftning. En sak jag inte kan säga nej till är lussebullar! Jag äter fler för varje år som går. Åhååå, så gott!

Julotta har jag velat gå på i många år, men det har inte tillhört min familjs tradition, därför blev det inte av. Nu får vi se i år om det blir av. Det kan vara svårt med en morgontrött familij, ingen bil, och en ateist till man. Men jag tror inte något av det är ett stort hinder. För jag har en familj som bryr sig om vad jag vill. Så om vi pratar om det i tid så kanske det sker?


Vad har du för favorit- eller önsketraditioner?





För bildkälla, klicka på bilden.

5 kommentarer:

Jenny sa...

Jag skulle mest vilja vara naken. Och kanske äta en bit choklad eller två. Handen på hjärtat liksom.

Marcela sa...

Öva i Afrika i år, och gör hemma nästa! En sådan tradition kräver förberedelse!

Anonym sa...

Har egentligen inga traditioner men en strävan efter att inte stressa och känna tvång. Så det är nog min jultradition sedan femton år tillbaka. Att FÖRSÖKA inte känna tvång. Har inte lyckats fullt ut men julklappsinköpen minskar år efter år. Julkorten har reducerats från ca 50 till 5 och det känns bra!

Anonym sa...

Det är jag, Alexandra, som är den anonyma Marcela! Kan inte välja ngt annat alternativ?

Marcela sa...

Alexandra, man kan välja alternativet "Namn/epostadress" och får då skriva dit namn, epost är valfritt!

Jag håller med dig! Att sträva efter att inte stressa och känna tvång, är guld! Det går inte på en gång, det tar tid, kanske blir vi aldrig så bra på det som vi vill. Men vi försöker iaf! Jag önskar dig en fridfull jul!