december 08, 2011

Vägen till en lyckad jul - Steg 1

I detta inlägg förklarar jag min relation till julen och min ständiga julångest. Julångesten har styrt länge nog. Nu ska det bli ändring på det!

Här börjar den, vägen mot den lyckade julen. Marcelas tiostegsprogram för dig med julångest.
Varsågod!


Steg 1. Vad handlar julen om för mig, och varför vill jag fira den?

Om jag släpper hur jular har varit och istället tänker på framtiden, hur vill jag ha det då?
Vad är de fina minnena, varför var just det jag minns så fint? Vad vill jag lägga åt sidan?
Som kristen är det svårt att ignorera anledningen till julen. Själv tycker jag Jesus ska stå i centrum för julen. Han är liksom huvudpersonen jag lätt glömmer. Nu tänker jag inte så mycket på den lilla bebisen i krubban, utan mer på den vuxna mannen Jesus och hans handlingar. Han kom till jorden med fred och frid, med kärlek och gemenskap. Det är det jag vill fira, kärleken. Jag vill fokusera på min familj och visa de omkring mig kärlek. Jag vill mysa och äta gott. Jag vill ha ett välkomnande, öppet hem. Jag vill komma ihåg de som har det sämre än jag själv. Resten är inte värt något, så det vill jag skala av och stänga ute. Skala av allt som känns oviktigt, ja rent av förstör din jul.
Vad vill du fokusera på?

När vi vet varför vi vill fira jul, så gäller det att tänka på hur detta ska göras rent praktiskt? Frågor jag ställt mig själv är: Vad för jag över på min omgivning? Lever jag som jag lär? Hur visar jag min familj vad min jul handlar om?
Det är lite lättare att se sig själv utifrån när man funderar på hur man påverkar människor omkring sig.

Jag har bestämt mig för att detta års fokus får bli att inte stressa över julen. Det är svårt att inte dras med i julhetsen, men nu ska jag få mig själv att förstå att det är jag som gör min jul, ingen annan. Detta påverkar alla följande punkter, som julklappar, julmat, pynt osv... Men det tar vi på vägen. Ett steg i taget!

Inga kommentarer: