oktober 14, 2011

Höstkärlek



Höst! Bor man i Norrland så märker man skillnaden så tydligt....Hela sommaren är ljus, skillnaden mellan natt och dag är inte stor sommartid.


Men nu är höstmörkret här. Natten är natt och dagen är dag. Solen går ner och upp igen. "Som det ska va" tänker sydlänningen i mig.


Fullmånen väcker mig om natten, med förhörslampan på.


Det där rosa ljuset kommer på eftermiddagen. Det känns som om själva luften är rosa.


Marken i skogen bli eldig och emotståndlig. Jag får äntligen traska omkring i gummistövlarna dagligen, och klä mig i flera lager!


Och jag vill äta äpplen i massor, jag som aldrig vill det annars.


Höst
höst
ljuva
ljuva
höst!

1 kommentar:

Anonym sa...

Att kramas om hösten.

Första frosten i gräset. Som glitter på själen.
En strimma i mörker. Av kyla och ljus.

Gula löv i solen. Vinden bär de fram.
Till nästa år som kommer snart. Med vår.

Vi kramas om hösten. Vi är nöjda med oss.
Ett till har flytt oss. Men Vi står kvar.

Snart ett till. Då springer Vi igen.
Uppför vårens backar. Utan trötthet.