september 18, 2011

Viva Chile!

18 september är Chiles nationaldag. Detta firas med pompa o ståt, här kan du se ett exempel. Som ensam chilenare i familjen ser jag det som min skyldighet att se till att dagen firas ordentligt! O hur firar man? JO! Man äter Empanadas, chilenska piroger, dricker vin och dansar som tokar!
Så nu skulle det göras, för första gången skulle jag baka piroger, utan mamma! Jag ringde storasystern, som är en hejare på empanadas, för lite coaching och pepp. Sedan kallade jag till mig mina två stjärnkockar!



På med stjärnkockmössan, nu är det allvar!




Männen fixar degen, inget tramsande, fullt allvar!




Titta va fina! O stackars er som inte kan känna den ljuvliga doften som spred sig i grannskapet!



Utan att tänka oss för öppnade vi fönstret. Då kunde dom stackars grannarna inte hålla sig längre, utan kikade in och frågade snällt vad det var som luktade så ljuvligt, och kunde man möjligtvis få smaka? Det fick man så klart!



Det ni ser här är inget misstag! Det är en familjetradition, som kvinnorna i familjen håller fast vid! Sätt dig och ät när första plåten är färdig, så glömmer du sista plåten kvar i ugnen. Tadaaaa! Det slår aldrig fel!




Dags för chilenskt myspys! Utan att förbedera mig, slänger min kära sambo på en sång som får mig att gråta. Den handlar om att återvända till sitt älskade land. Där sitter jag och njuter av familjekärleken, och gråter över mitt hemland... Förvirrande och vackert, allt på en gång!
Sången heter Vuelvo(jag återvänder).




Om pirogerna blev goda?


Jadu....

Bara lite smått...



FANTASTISKA!



VIVA CHILE, MIERDA!!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

jag älskar er./LK

Marcelan sa...

Vi älskar dig LK!

skogskojan sa...

Ooooh med köttfärs, russin och ägghalvor? Så gjorde alltid min x-svärmor dem. Nomnom.

Marcelan sa...

Ja precis! Det är den perfekta kombon! Det ska vara en svart oliv i varje med. För mig är det dom äkta, men det görs många olika sorters i landet. Det beror lite på var man kommer ifrån.