september 14, 2011

Något stort har hänt!

Kanske det största som kan hända ett barn har hänt i mitt hem. En femåring har introducerats till Ronja Rövardotter!

Stämningen förändras på en gång! Jag sitter och myser i mitt hörn av soffan, och känner att det enda som är rätt att göra nu är att påbörja en stickning. Smått andäktigt läser en pappa texten som han nästan kan utantill, och en pojke ligger alldeles stilla och bara lyssnar på berättelsen han hör för första gången. Jag sitter och mumlar med. Då och då tittar vi på varann och ler igenkännande.
Det är lätt att bli avundsjuk. Tänk att få lära känna Ronja igen! Att fascineras av Helvetesgapet, tänka på det till man somnar, och nästa dag diskutera det hela vägen till dagis!

Jag minns när jag och min syster fick var sitt första kassettband. Hon fick Howard Jones, jag fick Ronja Rövardotter. Jag satte det i bandspelare och ut kom världens bästa berättarröst:


"Den natten då Ronja föddes gick åskan över bergen, ja det var en åsknatt så att allt oknytt som höll till i Mattisskogen förskrämt kröp undan i sina hålor och gömslen. Bara de grymma vildvittrorna gillade åskväder mer än alla andra väder och flög med tjut och skrik runt rövarborgen på Mattisberget."

Astrid berättade för mig om allt som fanns i Mattisskogen, om rövardottern, grådvärgar, rumpnissar och Helvetesgapet. Jag satt som fastklistrad vid bandspelaren!
Sen dess har det alltid varit Ronja som gäller. Det var som att ha fått en ny vän, som är kvar än idag.
Fortfarande behövs ett vårskri för att sätta igång våren, och lugnet infinner sig så snart Lovis sjunger Vargsången.




Minns du din första träff med rövardottern?

2 kommentarer:

Pam sa...

JAG HAR ALDRIG LÄST DEN...

Marcelan sa...

Då är jag avundsjuk på dig med! Det tråkiga med att se den som vuxen, är att man inte går in i en sagovärld på samma sätt, man är mer förstörd. Men efter en stund står inte ens en vuxen emot längre, utan kastar sig i Mattisskogens magiska värld! :)