augusti 21, 2011

Om Greger




Det här är Greger. Greger är sammansatt av en söndrig lekgrävskopa, en rävskalle, kattrevben, och en krabbklo upphittad, allt upphittat och sammansatt. Han är nu en Grävskopion.
"Äckligt" säger nån. "Märkligt, så kan man ju inte göra", säger någon annan.
Men, titta igen... Det där är Greger, han är varken äcklig eller märklig, han är unik, så där som jag vill vara. Han är resultatet av att någon skiter fullständigt i hur det borde se ut. Någon som gör nytt av annat. Som inte dränker sitt skapande i ramar om sakers "borde".
Mannen som gjort Greger är mannen i mitt liv. Han är den som går ut i skogen för att plocka det han behöver till middagen, istället för att gå till affären, och inte blir det kattskit heller, det blir en läcker middag utan namn, för den är inte bara påhittad, den är framhittad, ihopsatt under vägen. Han är vad man kallar en "doer". Han fixar det han behöver, även när han inte vet hur man gör. Han tänker att antingen löser det sig på vägen eller så vet han med säkerhet att han klarar av det, då har han iallafall försökt. Han gör saker i sin egen takt och låter inte andra bestämma takten. Han är min förebild, jag vill lära mig saker när jag är med honom, han får mig att sakta ner takten och leva i nuet. Med honom känns allt möjligt, nytt och spännande. I vårt hem finns ett och annat som inte är "som det ska", men det är precis som det ska!
Det är det jag ser när jag går förbi Greger i trappen, livsglädje!

1 kommentar:

Ellinor sa...

Men Marcela! Jag visste inte att du bloggade! Vilken fröjd :) Nu ska här läsas :)